miércoles, 11 de abril de 2012

CRONOLOGIA DELS FETS (primera part)

Joc de cartes del Titànic
1.907.- En un sopar a la mansió canadenca de William J Pirrie, Bruce Ismay de la White Star Line, proposa construir transatlàntics, luxosos i rapits, per competir amb el Lusitania i Mauretania, de la naviliera Cunard.

1.908-1.909.- Construcció de l’Olympic i el Titànic  a les drassanes Harland&Wolff de Belfast, Irlanda. Ja prevista, per més endavant la construcció del Gegàntic (després del naufragi del Titànic, el nom inicial es va canviar per Britànic)

El 20 d’Octubre del 2011.-Varada de l’Olympic

El 31 de Maig del 1911.- en presencia de 100.000 persones es posa en mar el buc del Titànic. Perquè llisqui amb facilitat es fan servir 22 tones de greix, sabó i oli.

El 20 de setembre del mateix any, l’Olimpic, comandat pel capità Edward J. Smith (que més tard  capitanejaria el Titanic en el viatge inaugural), xoca amb el “Hawke”, creuer de la Marina Real. Les investigacions posteriors van determinar que la culpa va ser del “Hawke”i el capità Smith es exculpat. Violet Bishop,  la famosa cambrera del Titànic, també viatjava en l’Olimpic.

El gener del 1912.- Es col·loquen els 16 bots salvavides de fusta i 4 plegables de tela. En el disseny original n’hi anaven 64. Tot i així superava en un 10% les disposicions de la British Board of Trade.

El 31 de març.- Tret d’alguns petits detalls, el Titànic està a punt. Pesa 46.328 tones brutes i amb 29 calderes, 159 forn i quatre grans xemeneies, té una  potencia de 46.000 cavall. De les quatre xemeneies, que s’alcen 22 metres damunt la coberta de bots, una és falsa (s’hi va afegir com a element decoratiu i per donar sensació de grandiositat)

El 2 d’abril.- Surt de Belfast per les proves de navegació.

El 4 d’abril.- A les 01,20 arriba al port de Southampton. Es comença a embarcar la tripulació i les provisions.

El 5 d’abril, Divendres Sant.- s’engalana, per primera i última vegada,  amb banderetes i estendards. 

Dimecres, 10 d’abril, dia de la sortida:


07’30 puja el capità Edward J. Smith i la resta de la tripulació.

9’30 a 11’oo.- Els transbordadors porten els passatgers de segona i tercera classe. Als de tercera se’ls revisa per si tenen infeccions.

11,30.- Arriba de Londres el transbordador que porta els passatgers de primera. 12,00.-: el Titànic deixa anar les amarres. Mentre navega pel riu es a punt de xocar amb el transatlàntic New York.

18’30.-Amb una hora de retard, i tots els llums encesos, arriba al port de Cherburg. Una gran multitud l’espera per veure’l. Desembarquen 22 (afortunats9) passatgers i algunes mercaderies.

19’00.- Pugen a bord 274 passatgers. (entre ells, els catalans Emili Pallàs, Julià Padró, Florentina i Assumpció Duran, l’asturià Servando Oviés, la malaguenya Encarnación Reinaldos, i el senyor Victor Peñasco, la seva dona Josefina Pérez i Fermina Oliva, la seva donzella)

20,10.- Salpa en direcció  Queenstown (Cóbh),  Costa sud d’Irlanda.

Dijous, 11 d’abril

11,30.- Ancora al port de Queenstown, a dos milles de la costa, desembarca 7 passatgers i n’embarca 120 passatgers. 113 de tercera que hi accedeixen en falues i 7 de segona que hi accedeixen amb el bot Nº1.

13,30.- Comença la seva primera i única travessa de l’atlàntic.

11 i 12 d’abril: navegació amb bon temps i sense incidents. Recorregut 486 milles.

12 i 13 d’abril. Es reben els primers avisos de bancs de gel (molt freqüentes en aquesta època de l’any).  Petit incendi en la sala de calderes 5.

A les 22,30, el Rappahannock, que passa a prop del Titànic, els fa senyals de presencia d’icebergs.

No hay comentarios:

Publicar un comentario