En el llibre “The Night Lives On” l’escriptor Walter Lord, afirma:
“L’any
1912, les persones tenien confiança. Ara ningú està segur de res, i quan més
insegurs ens tornem, més enyorem l’època feliç en que coneixíem totes les
respostes. El Titànic simbolitza aquesta època o, malauradament, la seva fi. A
mesura empitjoren les coses, més pensem en aquest vaixell i en tot el que es va
enfonsar amb ell”
La gran escala de marbre |
De les mil cintes víctimes hi havia un 76% de la tripulació; un 75% del passatge de tercera; un 59% del de
segona i un 40% del passatge de primera.
Com ja he dit en una entrada anterior, les cabines i els serveis de tercera
classe eren els que estaven més allunyats de la coberta de bots i els que hi
teníem més difícil accés. A més a més, com a mesura de seguretat (caldria
analitzar aquesta mesura), poc després
de la col·lisió, algunes portes van ser clausurades.
Dels 109 nens que hi havia a bord, en van morir 53. Tots el de tercera classe i un de primera perquè els seus pares no
van voler pujar en cap bot.
Dels 1667 homes, en van morir 1329.
De les 425 dones, en van morir 109
El nombre de persones que anaven aquella nit al Titànic varia molt segons
les fonts que es consulten.
En un article del New York Times del 19 d’abril de 1912 s’afirma que eren
2340; el Consell Britànic d’Investigacions que eren 2201 i l’United State
Senate, fent servir els registres de la White Star Line, dóna la xifra de
2.223, i les últimes investigacions ho deixen entre 2207 i 2208.
Una de les causes és que el Titànic que va salpar de Southampton (Anglaterra),
va fer parades a Cherburg (França) i a Queenstown, Irlanda i que en cada port
els passatgers podien pujar o baixar.
Una altra són les
persones que viatjaven amb noms falsos com Sir Cosmo
Duff i la
seva amant; o jugadors i estafadors atrets pels milionaris; O els que tenien
bitllet però que van decidir no pujar a bord; o els que van perdre el vaixell i
no van dir res. ..
El Carphatia va ser el vaixell que va recollir
els supervivents i el MacKay-Bennett els morts. Diuen que els cossos glaçats es
balancejaven entre les restes del naufragi. Els 100 taüts i les bosses de lona
que portaven eren del tot insuficients i els cossos més malmesos varen ser
enviats al fons de l’oceà. Després de set dies va dirigir-se al port d’Halifax, el més
proper, amb 190 cossos. Un d’ells era el de John Jacob Astor, un multimilionari
americà, amb un patrimoni estimat de 85.340.919.86 dòlars de l’època. Altres
vaixells enviats a recollir els cossos varen ser El Minia, el Montmagny i
l’Oceana. En total es van recuperar 328 víctimes.
Tot
i que la White Star Line es va oferir a repatriar els cossos, només 59 van ser reclamades.
Al
cementiri de Halifax encara hi ha 49 persones no identificades.
No hay comentarios:
Publicar un comentario