El camí vers el desastre havia
començat cinc anys enrere en el transcurs d’un sopar a la mansió de Lord
Pirrie.
William Pirrie, gerent de
les drassanes Harland and Wolff, i Bruce Ismay, armador i president de la White
Star Line, decideixen la construcció de tres vaixells a vapor, ràpids, luxosos
i on tingui cabuda una tercera classe. Amb aquests transatlàntics, pretenen
guanyar als competidors i ser la naviliera escollida pels capriciosos
milionaris delitosos d’exhibir-se, per la prospera classe mitjana que vol
ascendir un graó, o uns quants, i pels desheretats de la fortuna que aspiren a
deixar de ser-ho en el nou continent. Els noms escollits, Olympic, Titànic i
Gigantic, mostren l’ambició del projecte i les seves pròpies ambicions.
Thomas
Andrew, nascut a Irlanda del Nord el 7 de febrer de 1873, constructor i
dissenyador de vaixells i un dels principals accionistes de les drassanes Harland&
Wolff de Belfast, fou l’encarregat del projecte. Per la construcció del Titànic
va utilitzar els millors materials i les tecnologies més avançades, com els
compartiments estancs que dividien el casc en 17 seccions independents que,
teòricament, el feien insubmergible, i una completíssima sala de
radiotelegrafia. Pel que fa a comoditats i luxes , a més a més de piscina
interior, gimnàs, pista de squash,
bany turc, biblioteca i sala de recepció, disposava de tres ascensors.
La culminació és a tocar.
Un
majestuós iceberg de trenta metres d’alçada i un resplendent Titànic de
quaranta-sis mil tres-centes vint-i-vuit tones i que navega a una velocitat de
22,5 nusos, es dirigeixen l’un contra l’altre. Fleet i Lee, els servioles, veuen una boirina
que avança cap ells i perceben un alè glaçat que els congela l’ànima. Intueixen
la presencia del gel. Quan el veuen, el xoc és imminent. Frederick Fleet fa
sonar tres cops la sirena d’alarma i telefona al pont: <<Un iceberg just
davant>>
Trenta-vuit
segons més tard, el Titànic està ferit de mort.
Un
cruixit somort, un lleuger tremolor, uns quants trossos de gel, que cauen a
coberta, són el primer anunci pels passatgers que encara no s’han retirat. No
en fan cas: estan a bord del vaixell més segur del món.
El
capità Smith corre cap el pont i l’informen que han xocat contra un iceberg per
la banda d’estribord. Thomas Andrews es convocat immediatament i baixa
decideixen revisar el vaixell per avaluar els danys. Així que l’enginyer
descobreix que , cinc, dels setze compartiments, la carbonera, la sala
de correu, una sala de calderes i les bodegues 1, 2, i 3, estan inundades determina
que no hi ha res a fer. Al Titànic li queden una hora o una hora i mitja de
vida.
En el disseny
original l’Olimpic i el Titànic havien de dur 66 bots salvavides, en els que hi
cabrien totes les persones que anaven a bord. Tanmateix, la companyia naviliera
va pensar que els passatgers i la gent, en veure tants de bots, desconfiria de la
seguretat dels seus vaixells i va optar per posar-n’hi només 32 (que eren el
doble dels que pertocaven per llei).
Ni el capità Smith
ni l’enginyer Andrews van sobreviure a la tragèdia.
Un dels supervivents
més criticats, i amb raó, va ser l’armador i president de la White Star Line, Bruce
Ismay, que va abandonar el seu Titànic quan encara quedaven moltes dones i nens
a bord. Per aquest motiu la societat londinenca el va qualificar com un dels
més grans covards de la història.
No hay comentarios:
Publicar un comentario